19 Mart ’20 Perşembe Öneri Program

🌱Kahvaltı:

Kahvaltı masasının hazırlanmasında çocuğunuzun aktif katılımı için tabak, kaşık, çatalların masaya götürmesini sağlayın. Varsa salatalığın soyulması, yumurtanın çırpılması gibi görevleri çocuğunuz yapsın. Kahvaltı sonrası kirlileri makineye birlikte yerleştirin ya da tercihen birlikte yıkayın.

Öneri menü: Birlikte krep ya da pankeklerden hayvan figürleri yapabilirsiniz.

🌱Serbest oyun:

Yere yine büyükçe bir örtü veya çarşaf serin. Bu örtü bir ormanı temsil edeceğinden üzerine yapraklar kuru dallar taşlar vb. materyaller koyarak zenginleştirebilirsiniz. Ardından iple bir yol oluşturup; ormanda bir yürüyüş oyunu oynayın. Aşağıdaki linki tıklayarak oyunu seslerle zenginleştirebilirsiniz.

https://www.youtube.com/watch?v=8myYyMg1fFE

Etrafta neler görüyorsunuz? Hangi sesleri duyuyorsunuz? Yerlerdeki çamurlu toprak ayaklarınıza yapışıyor. Çalıların arasından geçerken bazen zorlanıyorsunuz v.b. Örtünün üzerine çeşitli engeller koyabilirsiniz ve buna uygun sesler çıkararak rol yapmaya devam edebilirsiniz. Bu süreçte çocuğunuzun zengin hayal gücüyle birlikte yaratım sürecine eşlik edebilirsiniz. Çocuğun yönlendirmeleriyle birlikte oyunu bu şekilde devam ettirebilirsiniz. Oyunu sonlandırmak için bir son hayal edin. Belki yağmur yağar ve sığınağa geçersiniz. Belki gece olur ve uyursunuz. Bu son sizin hayal gücünüze kalmış…

Oyun sonrası odayı birlikte toparlayın.

 

🌱Çalışma:

Beyaz bir kağıdı farklı tonlarda yeşil renklerle boyayın. Bir oyun hamuru parçasını topa haline getirip bir tepsiye koyun. Bu oyun hamuru topun ortasına boya kalemi saplayın. Yeşile boyadığınız kağıdı ağacın üst kısımlarını oluşturacak şekilde kesin ve dik duran kalemlerinizin üzerlerine bantlarla yapıştırın. Tepside küçük bir ormanınız oluştu… Ağaçların üzerine iplikler asarak dalları sarmaşıkları oluşturun. Hangi canlılar, hangi hayvanlar olabileceğine dair sohbet edin ve belki çocuğunuz yılan, siz de başka hayvanlar çizerek kesebilir ve ormanınıza ekleyebilirsiniz. Çizdiğin hayvanları alt kısmından biraz katlayarak bu katladığınız yeri zemine yapıştırarak dik duran hayvanlar eklemiş olursunuz.  Belki hayvanlara ipler takarak bu tepsideki ormanı bir kukla sahnesi gibi kullanıp hayvanları konuşturabilirsiniz. Bu çalışmayı yaparken de oyunda kullandığınız müziği dinlemeye devam edebilirsiniz.

 

🌱Yürüyüş-gözlem:

Açık havada yürüyüş ve gözlem yapabilirsiniz. Bu sırada evin havalandırılmasını sağlayabilirsiniz. Mümkünse orman yürüyüşü ya da yeşil bir alana yapılan bir gezinti ile birlikte doğal malzemeler toplamanızı istiyoruz. Bu gezintiye çıkarken yanınızda bir kavanoz ve bir doğa çantası götürerek çocuğunuza gün içinde yapacağınız doğal mandala ve serbest resim çalışmaları için bir kavanoz toprak örneği, mandala için ise  doğal materyaller (kozalak, yaprak, kurumuş dallar, dökülmüş çiçekler vb.)  toplamasını söyleyerek ona eşlik edebilirsiniz.

 

🌱 Ilık bir banyo ve öğle yemeği:

Ilık bir  banyo ile vücudun her parçasının isimleri bir şarkı veya bir hikaye eşliğinde yıkayabilirsiniz. Merhaba merhaba ellerine merhaba, merhaba merhaba dirseklerine merhaba, merhaba merhaba kulaklarına merhaba… Mutlaka kendi bedeninin temizliği yaparken ve kendini durularken bir birim de olsa görev almasını sağlamanız çok önemli…

Banyo sonrası çocuğunuzun saçını kurutup, kıyafetlerini giyme becerisinde destekleyebilirsiniz.

 

Ardından birlikte öğle yemeğini hazırlayabilirsiniz. Her gün her öğünde birlikte hazırlık sürecinde hareket edemeyebilirsiniz. Belki bazı günler siz yemek hazırlıkları içindeyken ona bir çalışma sayfası, bir materyal çalışması, incelemesi için bir kitap, ya da bugüne kadar önerilen videolardan birini açıp kendi kendine kalması konusunda yönlendirici olabilirsiniz.

 

Her gün dışarıda yürüyüşte topladığınız malzemelerin yıkanması da düzenli bir ritüel olabilir.

 

Her gün günün bir öğününde siz yemek hazırlığını çocuksuz yapabilir ve çocuğunuza düzenli olarak temizlik görevi verebilirsiniz. Sarı mutfak bezlerini dörde bölerek bu dörtte bir parçayı çocuğuna verebilir, bir kovaya sirkeli ve karbonatlı su hazırlayarak temizlik yapabileceği yerleri gösterebilirsiniz.

Çocuklar için yıkamak hem çok rahatlatıcı, hem çok geliştiricidir. Bu yüzden aynı şekilde ona banyoda ya da mutfakta uygun bir ortam hazırlayarak oyuncaklarını, evin eşyalarını v.b. yıkamasını sağlayabilirsiniz. Sonra onları kurulama ya da kurutma aşamalarında da görev alabilir.

 

🌱Video önerisi:

Pixar yapımı Oscar ödüllü bir kısa film olan Piper’da bir kuşun büyüme ve gelişim sürecine yer verilmiş.

https://www.izlesene.com/video/pixardan-muhtesem-animasyon-piper/9562455

 

Yine yeryüzü ve doğayı konu alan bir diğer kısa film olan “An Object At Reast” ise bir taşın jeolojik sürecini konu alıyor.

https://www.youtube.com/watch?v=xJ1KfDzuAmc

Bu iki filmle de yeryüzü, doğa, canlılık, zaman, büyüme, gelişme gibi kavramlara değinebilirsiniz. Buna yönelik sohbet edebilirsiniz.

 

🌱Sanat ya da elişi:

Doğal malzemelerle mandala yapımı:

Malzemeler: Doğa yürüyüşünde toplanılan doğal malzemeler, resim kağıdı ve tutkal.

Uygulama: Doğal malzemeleri çeşitlerine göre gruplayın.

Ardından büyük bir resim kağıdına bu malzemelerden oluşan bir mandala oluşturun. Son haline getirilince tutkal ile yapıştırılır.

İsterseniz bu çalışmayı bir örtü veya bir kumaşın üzerinde daha      geniş bir alanda uygulayabilirsiniz. Çalışma sırasında mandala yapımına dair hatırlatmalar yapabilirsiniz. (Mandala yapımında içten dışa ya da dıştan içe gibi bir sıralama izlenmesi gerektiği gibi. )

             

Not: Bu çalışma çocuğun yaşına göre değişiklik yapılarak uygulanabilir. Örneğin küçük yaş grubu için hazır bir mandalanın bir kısmının doğal malzeme ile tamamlanması ya da sınırlandırılmış bir alan yaratmak için bir daire çizilmesi gibi.

 

🌱Atıştırmalık:

Limonata ve kuruyemiş ile ikindi atıştırmalığının hazırlanması.

6 adet limon

2 adet portakal

5 bardak su

6 çorba kaşığı bal

Varsa 10 adet nane yaprağı

1 adet yeşil elma

Limonata yapımında limonları sıkarken ve portakalları rendelerken çocuğunuzun desteğine fırsat vererek yapım sürecine dahil edebilirsiniz.

 

🌱Alet/El kullanımına yönelik bir çalışma/oyun:

Malzemeler: Mandala yapımında artan yapraklar, ip ve iğne.

Uygulama: Bir tepsinin üzerine çeşitli büyüklüklerde yapraklar, ip

ve iğne koyun. İğneden geçirilen ipi yapraklara batırıp çıkararak malzemeleri kolye, bileklik, süs eşyası formuna getirebilirsiniz.

Not: Çocuğun yaşına göre ipi iğneden geçirirken destek olabilirsiniz.

Benzer bir çalışmayı elma, portakal, limon kabukları ile de yapabilirsiniz.

 

🌱Akşam yemeği hazırlığı:

Yemek masasının hazırlanmasında çocuğunuzun aktif katılımı için tabak, kaşık, çatalların masaya götürmesini sağlayın. Sebzelerin sirkeli suda yıkanması, doğranması, çorbayı karıştırma, dilimlenmiş ekmekleri sepete yerleştirme, peçete katlama, masayı silme, fırın tepsisine malzemelerin yerleştirilmesi, kesme doğrama gibi işleri çocuğunuz yapsın. Yemek sonrası kirlileri makineye birlikte yerleştirin ya da tercihen birlikte yıkayın.

Öneri: Akşam yemeği için farklı peçete katlama modelleri oluşturabilirsiniz.

             

 

🌱Ailece oyun:

Bir el fener ile bir duvara ya da örtüye ışık tutarak gölgeleler oluşturulabilirsiniz. Yaşadığınız orman maceralarını canlandırabilirsiniz. Ellerinizin ya da bedenlerinizin gölgeleri ile canlandırmalar yapıp, ne olduğunu tahmin etmeye çalışabilirsiniz. Birbirinize göstermeden evden bir nesne seçerek örneğin kumanda, gölgesine bakarak ne olduğunu tahmin etme oyunu oynayabilirsiniz. Her gölge için ne olduğunu tahmin etmenin yanı sıra, neye benzediğini de konuşabilirsiniz.

Canlandırmaya sınır getirerek, örneğin komik bir şey, korkunç bir şey v.b. sınırlı bir konuyu da canlandırmaya çalışarak hayal gücünüzü biraz daha genişletebilirsiniz.

Aynı şekilde fener orman sahnesinde de kullanılarak farklı biçimler, gölgeler ve boyutlar katılarak çalışma zenginleştirilebilir.

 

🌱Serbest resim:

Hikayeden ilhamla resim yapımı…

Ebeveynlerden biri bir masal eşliğinde vücutlarındaki tüm kasların gerilip ardından rahatlamasına yardımcı olacak yönergeler vereceğini söyler.

Önce çocuğunuzdan rahatça yere uzanmasını isteyin. Gözlerini kapatmasını ve ona bir hikaye anlatacağınızı söyleyin.

Rahatladığında derin bir nefes alın ve hikayeyi anlatmaya başlayın. Hikayeyi anlatırken çocuğunuzun sıkıp gevşetme hareketleri yaparken zorlandığı durumlarda ellerinizle bedenine dokunarak destek olabilirsiniz.

 

Bugün yine bir ormana yolculuk yapacağız. Bu orman yemyeşil toprakların yanında uzanan, kocaman, çok büyük ve yaşlı ağaçların olduğu bir orman…

Şimdi bir kapıyı açtığını ve açınca kapının ardında ağaçlar, otlar, ormanlar, dağlar, çiçekler ve doğa dolu güzel bir dünyaya adım attığını hayal et.

Ayakkabılarını çıkar ve çıplak ayaklarınla dolaşıp etrafı keşfetmeye başla.

Ayak parmaklarının altındaki çimleri hisset.

Çimlerin altındaki altındaki serin toprağı hisset.

Şimdi yumuşak bir çamura bastın. Ayaklarını bu çamur birikintisine iyice daldır. Çamurun yoğun ve yumuşak olduğunu düşün. Ayak bileğinde ve parmaklarının etrafında çamuru hisset. Şimdi çamuru ayak parmaklarınla mümkün olduğunca sık ayak parmak kaslarını iyice sık! 3’e kadar say. 1…2…3… ve sıktığın parmaklarını serbest bırak.

Ayaklarını ve ayak parmaklarını rahatlat.

Yakında bir dere olduğunu hayal et. Dereye doğru yürü ve içine ayaklarını sok. Ayaklarını serin suda dinlendir, ayaklarını temizlemek için ayak bileklerini döndür. Şimdi etrafa bakın ve ayaklarını kurulayacak çimler bul. Ayaklarını çimlerde gezdirerek kurula.

Havanın güneşli olduğunu ve bacaklarının upuzun bir ağaç gibi durduğunu hayal et. Ağacın kökleri ayakların. Gövdesi bacakların ve üst bedenin. Üst kısmı ve dalları ise kolların, boynun ve kafan. İlk olarak ağacının gövdesini hissetmeni istiyorum en güçlü ağaç gövdesini yapmak için bacaklarındaki kasları ve daha sonra dizlerini ve üst bacağını sık. Bu kasları gerginleştir ve onları iyice sık. Ağacın gövdesinin ormanda uzun boylu ve daha kuvvetli olmasını istiyorsun. 1 2 3 4 5. Bir an için sık ve sonra serbest bırak ve ağaç gövdesini rahatlat.

Şimdi kollarını uzat. Kolların ağacın dalları, bu dalları uzat uzat ve uzat. Ellerinle yumruklarını sık sonra çok büyük bir kuş senin dallarından birine kondu. Kollarındaki bu büyük kuşu tut. Sonra bir anda büyük kuş uçtu ve kolların rahatladı. Dallarını rahatlat ve derin bir nefes al.

Şimdi ağacının ortasında bir kovuk olduğunu hayal et. Kovuk midenin olduğu yerde. Kovuğun içinde bir yuva var. Uykulu ve kafası karışık bir bukalemun buraya gelip burada uyumak istiyor. O çok sıcakkanlı ve tatlı bir bukalemun, ama kafası karışık ve çok uykusu var. O yuvaya tırmanırken, kovuğu yani yuvayı ona hazırlamak için karın ve sırt kaslarını ger. Bukalemun ağacın kovuğundaki yuvaya doğru kıvrıldığı zaman karın kaslarını sıkıştır. Neyse ki azıcık kestirecek ve 5’e kadar say. 1 2 3 4 5 ve sırtındaki ve karnındaki tüm kasları rahatlat. Bukalemun şimdi atıştırmalık bir şey bulmak için gitti. Karın kaslarının rahatladığını hisset.

Sonra, boynunun ve başının diğer ağaçlar gibi gökyüzüne kadar ulaştığını hayal et. Boyun kaslarını gökyüzüne kadar ger. Bu duruşu bir süre bozma ve sonra boynunu rahatlat. Boynundaki tüm gerginliği bırak ve derin bir nefes al. Ormanda diğer ağaçlarla birlikte dururken, üzerine yağmurun serpiştirdiğini hayal et. Gökten ufak yağmur damlaları üzerine iniyor. Yağmur damlaları ağacındaki yaprakları gıdıklıyor. Gözlerini sıkıca kapat sıkıştır, yağmurun yüzünü gıdıklamasını azaltmaya yardımcı olur. Yüzündeki tüm kasları, burnunu bile sık. Bütün kasları sıkıştır. Biraz böyle dur ve sonra 3’ e kadar say. 1… 2… 3… ve sonra kendini serbest bırak. Yağmur dursun ve yüzünü veya yapraklarını gıdıklamayı bıraksın.

Güneş bir bulutun arkasından çıktı ve ormanda çayırdan parıl parıl parıldıyor. Bu büyük ağacın yanında, yerde uzanmış, sıcak bir günde güneşin tadını çıkardığını hayal et.

Toprağın seni nasıl da üzerinde taşıdığını, tüm ağırlığını nasıl da aldığını hayal et. Burada uzan ve vücudundaki tüm kasların nasıl sakin, nasıl rahat ve nasıl gevşek olduğunu hisset. Vücudun daha sakin ve huzurlu hissediyor. Bu hissin tadına varmak için birkaç dakika etraftaki kuş cıvıltılarını dinleyerek uzan. Geri dönmeye hazır olduğunda, gözlerini aç ve yavaş yavaş gerin.

 

Hikaye bitti…

 

Şimdi birlikte bu orman hikayesinde kurduğumuz hayallerin resmini yapacağınızı söyleyin ve doğa yürüyüşünde aldığınız toprak örneğini bir kapta sulandırılarak kahverengi elde edin.

Kahverengi toprak renginiz ile kağıdın zemini boyayın ve resmi dilediğiniz gibi orman hikayesinden ilhamla tamamlayın. Sonra küçük beyaz bir kağıda aşağıdaki kafası karışık bukalemunu çizin, çocuğunuz boyasın ve keserek resimdeki ağaçlardan birine yapıştırın.

 

🌱Uyku ritülleri:

Odayı havalandırın. Uyku hazırlıklarınızı ve ritüellerinizi yapın. Diş fırçalama, Pijamaların giyilmesi, turunç, okaliptus ya da portakal yağı ile çocuğunuza masaj yapın…

Tüm bu hazırlık süreçlerinde çocuğun kendi yapabildiği becerilerde onu destekleyin.

Belki serbest resimde kullandığınız gibi bir hikaye de anlatabilirsiniz.

 

🌱Uyku için destek:

Günün sonunda mutlaka o gün neler yaptığınızı konuşun. Sabah kalktık, sonra kahvaltı hazırladık, yürüyüşe çıktık vb… Belki sondan geriye doğru hatırlamayı da deneyebilirsiniz.

En ile başlayan sorular sormak yerine, (bugün en çok sevdiğin şey ne oldu gibi) sadece güne bir geri bakış atıp süreci sonlandırın.

Uyku sürecine geçişi kolaylaştırmak adına çocuklarınızla birlikte bir başucu sepeti hazırlayabilirsiniz. Uyku vakti eşyaları örneğin gece lambası, okumak için bir kitap, belki bir güven nesnesi v.b. öğeleri içerebilir. Belki bir rüya günlüğü bu nesnelerin içine eklenebilir. Çocuk bu günlüğe bir gece önce gördüğü rüyanın resmini çizebilir, ebeveyn ise çocuğun anlattığı bu rüyayı yazabilir.

 

🌱 Günün Öneri Kitabı: