23 Mart ’20 Pazartesi Öneri Program

🌱Kahvaltı:

Kahvaltı masasının hazırlanmasında çocuğunuzun aktif katılımı için tabak, kaşık, çatalların masaya götürmesini sağlayın. Varsa salatalığın soyulması, yumurtanın çırpılması gibi görevleri çocuğunuz yapsın. Kahvaltı sonrası kirlileri makineye birlikte yerleştirin ya da tercihen birlikte yıkayın.
Öneri menü: 1 muzu ezip 2 yumurta ekleyip çırparak krep hamuru elde edebilirsiniz. Bu oran 1 kişiliktir.

 

🌱Serbest oyun:

Oyuna başlamadan önce oyuna eşyaları ve gölgeleri dahil etmek istediğinizi söyleyebilirsiniz.

https://www.youtube.com/watch?v=SDA_ceg3bCI

Birlikte önce bu kısa videoyu izleyebilirsiniz.

Birlikte oyuncaklarla değil, evdeki eşyaları oyuncak yaparak oyun oynamayı teklif edin.  Şallar dereler, örneğin bir vazo ağaç, çatallar bir evin bahçe sınırı, kaşıklar o evin ya da şehrin sakinleri olsun… Oyun için kullanılacak olan nesneleri yere serilmiş bir örtü ya da kumaş üstünde oynamanız kendiliğinden/doğal bir oyun sınırı yaratacaktır. Oyunda güneşi temsil eden bir fener kullanarak eşyaların gölgelerine dikkat çekin. Çocuğunuz sınırsız hayal gücüyle sizi yönlendirecek, roller alacak, roller verecektir. Birlikte bir süre serbest oyun kurguları ile eşyaları oyuncak yaparak ve gölgelerini de oyuna katarak oynadıktan sonra oyunda hangi karakterler var ise gece olup uyumaya gitmişler vb. bir “SON” ile fantezinin ve bilişsel işlemin sonlanması sağlayabilirsiniz.

Oyun sonrasında odayı birlikte toparlarken aşağıdaki linki tıklayarak bu müziği kullanabilirsiniz.

https://www.youtube.com/watch?v=9xsOSn82F_U

 

🌱Çalışma:
Odayı topladıktan sonra serbest oyunda kullanmış olduğunuz bu eşyaları/nesneleri bir A4 büyüklüğünde kağıdı 8 parçaya bölerek elde ettiğiniz bu küçük kağıtlar üzerine yaşına göre belki doğrudan sizin desteğinizle çizin. Aralarındaki ilişki hakkında konuşabilirsiniz. Örneğin; bir çatalla bir şal arasında nasıl bir ilişki olabilir? Cevap olarak çatal ve şal arasında ilişki kurmak için, akşam yemeğine giderken şal takmış biri olabilir vb. bir örnekle uzak çağrışımlarla çocuğunuzun hayal dünyasını genişletmesine destek olabilirsiniz. Kağıda aktardığınız eşyaları/nesneleri renklendirin. Ailece oyunda oynamak üzere bu eşya çizimlerini bir sepete, kutuya kaldırın.

Gölge eşleştirme çalışma sayfası da yapabilirsiniz.

 

🌱Yürüyüş-gözlem:
Açık havada yürüyüş ve gözlem yapın. Yanınıza büyük beyaz bir kumaş ya da kağıt alın. Bu sırada eviniz havalansın. Mümkünse orman ya da park gibi açık alanda yapılacak olan yürüyüşte küçük yapraklar, doğaya ait olan nesneler, dal parçaları toplayabilirsiniz. Aktiviteniz sırasında toplamış olduğunuz bu nesnelerin gölgeleri hakkında konuşabilirsiniz.


Hangi nesnelerin gölgeleri var? Hangi nesnelerin yok? Gölge oluşmasına sebep olan nedir? Benim de bir gölgem var mı? Etkinlik sırasında yanınızda götürmüş olduğunuz beyaz kumaş ya da kağıda, çevrede bulmuş olduğunuz nesneleri koyarak, gölgelerini izleyebilir, çizebilir ve bu gölge çizimlerini gün içinde yapacağınız diğer etkinliklerde de değerlendirebilirsiniz.

 

🌱Ilık bir banyo:
Banyoda eğer küvet kullanımı mevcutsa, çocuğun bedenini rahatsız etmeyecek ısı ve miktarda suyla doldurulmuş küvete belirtilen görselde olduğu gibi süzgeç yardımıyla toplayıp aktarma yapabileceği nesneler sunabilirsiniz. Banyoda oynayabileceği görselde belirtilen örneğe yakın bir ortam sağlayabilirsiniz.

 

🌱Öğle yemeği:

Öğle yemeğinde, hazırlamış olduğunuz menüye uygun bir salata yapımında kullanılacak malzemelerin yıkanması, çocuğun yaş grubuna uygun yardımcı aletler ile (makas, bıçak vb.) salata yapmasına destek olunabilir. Yemek hazırlanırken yapılabilecek çırpma, karıştırma vb. işlemlerde yardımcı olabileceği gibi,

sofrayı hazırlama ve toplama aşamalarında da katkı sağlayabilir. İş birliği içerisinde hazırlanmış öğle yemeği bu birliktelikle daha keyifli bir hal alacaktır.

 

🌱Video ya da film önerisi:
Linkteki videoyu tıklayarak ışık, gölge ve kumun yansımalarından oluşan yaratımları birlikte izleyebilirsiniz.


https://www.youtube.com/watch?v=_jfS2rybDOg

 

🌱Sanat ya da elişi:
Pipet baskısı.
Malzemeler:
Kraft ya da A4 kağıdı, sulandırılabilecek bir boya, fırça, su, pipet, artık materyaller, yapıştırıcı, renkli boyalar.
Uygulama: Sulandırılmış boyayı kağıdın ortasına fırça ile bir miktar damlatın. Kağıdın ortasına aktarılan boyayı, pipet yardımıyla üfleyerek kağıdın farklı bölgelerine dağıtabilirsiniz. Dağılmış olan boya üzerine “Bu neye benziyor? Bu neyin parçası olabilir?” sorularından yola çıkarak sohbet edebilirsiniz. Sohbet üzerine isteğe bağlı olarak atık materyaller (kumaş, ip, yaprak, poşet, kulak çubuğu vb.)  ya da boyalarla eklemeler yapabilirsiniz.

 

🌱Atıştırmalık:
Sağlıklı toplar:                                                                                     
2 tane muz                                                                                          
2 yemek kaşığı toz kakao
1 yemek kaşığı hindistan cevizi yağı
Tercihe göre fındık, ceviz ya da kuru meyve
İsteğe bağlı yulaf da eklenebilir.

 

🌱Alet/El kullanımına yönelik bir çalışma/oyun:

Gölge-nesne eşleştirme oyunu yapımı.

Bir A4 kağıdını dörde bölün. Böldüğünüz dörtte bir A4 kağıtlarına sığabilecek büyüklükte ev eşyaları bulun. Bu ev eşyalarının fotoğraftaki gibi birlikte kağıda gölgesini çıkarın ve çocuğunuzdan siyaha boyamasını isteyin. Küçük ev eşyaları ile eşleştirme oyununuz böylece hazır. Gölge nesne eşleştirme oyunu yapımı için yürüyüşte topladığınız malzemeleri de kullanabilirsiniz.

Bulduğunuz ev eşyaları 2’şer adet ise fotoğraftaki gibi eşleştirme oyununa da dönüştürebilirsiniz.

Öneri olarak, 2 adet çay kaşığı, 2 adet taş, 2 adet lego parçası, 1 çift toka vb.

 

🌱Akşam yemeği hazırlığı:
Yemek masasının hazırlanmasında çocuğunuzun aktif katılımı için tabak, kaşık, çatalların masaya götürmesini sağlayın. Sebzelerin sirkeli suda yıkanması, doğranması, çorbayı karıştırma, dilimlenmiş ekmekleri sepete yerleştirme, peçete katlama, masayı silme, fırın tepsisine malzemelerin yerleştirilmesi, kesme doğrama gibi işleri çocuğunuz yapsın. Yemek sonrası kirlileri makineye birlikte yerleştirin ya da tercihen birlikte yıkayın.

 

🌱Ailece oyun:
Gerilmiş bir ipe asılmış kumaşa bir ışık kaynağı kullanarak yansıyan gölgeler oluşmasını sağlayın. Ailedeki her bireye kendi hikayelerini oluşturmaları için zaman tanıyın. Oluşturulan hikayeleri, istediğiniz nesneleri kullanarak perde arkasında birbirinize sunabilirsiniz.

     

Bir diğer oyun önerisi ise, sabah serbest oyun sonrası çalışmada yaptığınız kartlar…

Her biriniz sırayla sepetten/kutudan iki kart seçerek “İlişki kur” oyunu oynayabilirsiniz.

 

🌱Serbest resim:
https://www.youtube.com/watch?v=FjHGZj2IjBk
Duyulabilecek ancak akışı etkilemeyecek yükseklikte bir sesle, alternatif olarak linkteki müzik eşliğinde ya da sizin de seçebileceğiniz sözsüz, rahatlatıcı bir müzikle, en az A3 boyutunda bir  kağıdı ya da kumaşı uhutak/patafix yardımıyla duvara yapıştırıp, parmak boyası ya da fırçalar kullanarak çocuğunuzdan gün akışına dair resim yapmasını ya da müziğin resmini yapmasını isteyebilirsiniz. Yaptığı resmin neyin gölgesi olabileceğine dair konuşabilirsiniz.

 

🌱Uyku ritülleri:
Odayı havalandırma, uyku hazırlıkları, diş fırçalama, pijamaların giyilmesi, turunç, okaliptus ya da portakal yağı ile masaj yapabilirsiniz.

Tüm bu hazırlık süreçlerinde çocuğun kendi yapabildiği becerilerde onu destekleyebilirsiniz.

 

🌱Uyku için destek:
Günün sonunda o gün neler yaptığınızı konuşabilirsiniz. Sabah kalktık, sonra kahvaltı hazırladık vb. Belki sondan geriye doğru hatırlamayı da deneyebilirsiniz.

En ile başlayan sorular sormak yerine, (bugün en çok sevdiğin şey ne oldu gibi) sadece güne bir geri bakış atıp süreci sonlandırın.

Alternatif olarak çocuktan geçirdiği güne dair kendi cümleleriyle aktarabileceği bir hikaye anlatmasını isteyebilirsiniz. Eğer çocuğun uyuduğu odada dışarıdan yansıyan ya da odanın içinde oluşan gölgeler varsa, gördüğü yansımalara dair bir öykü oluşturabilir, yahut onun oluşturması için öyküyü siz başlatabilir ve onun devam ettirebilmesi için cesaretlendirebilirsiniz.

 

🌱Günün öneri kitabı: