24 Mart ’20 Salı Öneri Program

🌱Kahvaltı:

Kahvaltı masasının hazırlanmasında çocuğunuzun aktif katılımı için tabak, kaşık, çatalların masaya götürmesini sağlayın. Varsa salatalığın soyulması, yumurtanın çırpılması gibi görevleri çocuğunuz yapsın. Kahvaltı sonrası kirlileri makineye birlikte yerleştirin ya da tercihen birlikte yıkayın.
Kahvaltı masasının hazırlanmasında çocuğunuzun aktif katılımı için tabak, kaşık, çatalların masaya götürmesini sağlayın. Varsa salatalığın soyulması, yumurtanın çırpılması gibi görevleri çocuğunuz yapsın. Kahvaltı sonrası kirlileri makineye birlikte yerleştirin ya da tercihen birlikte yıkayın.

Öneri menü: Patatost (patates tost) yapımı

2 adet rendelenmiş patates

1 yumurta

1 kase rendelenmiş kaşar peyniri

Yağlı kağıt

Dilediğiniz baharatlar.

Hazırlanışı:

Çocuklarla rendelediğiniz patateslerin suyunu sıkın.

Patates, yumurta, kaşar ve baharatları bir araya getirin ve karıştırın. Tost makinesine yağlı kağıdı serin, karışımı arasına dökün ve kızarana kadar pişirin.

 

🌱Serbest oyun:

Yere yine büyükçe bir örtü veya çarşaf serin. Bu örtünün üzerine koyacağınız her minder artık sizin treninizin vagonları oldu. Birkaç minderi de örtünüzün dışına koyun ki onlar da durduğunuz istasyonlardaki oturma yerleri.  Bindiğiniz trende insanlar yalnızca bedenleri ile konuşuyorlarmış. Tüm yolcular, yiyecek ve içecek ikramı yapan vagon görevlileri, bilet kesiciler… Yolculuk sırasında başınıza ne gelirse hiç konuşmadan, eylemlerinizle anlatmayı deneyebilirsiniz. Örneğin, susadınız, vagon görevlisinden nasıl rica edersiniz? Uykunuz geldi, yanınızdakinden nasıl yastık istersiniz? vb. Belki istasyonlarda inip hiç bilmediğiniz şehirleri hatta ülkeleri ziyaret edip daha önce hiç görmediğiniz bir hayvanla karşılaşabilir, konuşmadan o hayvanla anlaşmanın yollarını arayabilirsiniz. Belki bir durakta, yere basarak trenden inemezsiniz de suya atlamanız gerekir. Kim bilir daha neler olur bu yolculukta.

Aşağıdaki linki tıklayarak oyunu seslerle zenginleştirebilirsiniz.

https://www.youtube.com/watch?v=ozJYUiS_Kr4

Bu süreçte çocuğunuzun zengin hayal gücüyle birlikte yaratım sürecinize yardım etmeleri için sence şimdi ne olmuş? Nerede inmiş olabiliriz? vb. sorularla oyunun gidişatına yön vermelerini sağlayabilirsiniz. Bu sorulardan sonra yine sadece konuşmadan jestlerle oynamayı deneyimlemeye devam edebilirsiniz. Durduğunuz bir köyden önceden bir sonraki çalışmada kullanmak üzere hazırladığınız sebzeleri alıp yolculuğa devam edin. Sonlandırmak için bir durum hayal edin. Belki trenin son durağı sizin evinizdir. Belki bu gezi sizin rüyanızdır ve uyanırsınız. Bu son sizin hayal gücünüze kalmış…

Oyun sonrası odayı birlikte toparlayın.

https://www.youtube.com/watch?v=U_cZyavt06U

Bu linki tıklayarak ya da başka müzikler eşliğinde toplanabilirsiniz.

 

🌱Çalışma:
Oynadığınız yolculuk oyununda köyden topladığınız sebzelerle yemek yapma zamanı. Birkaç parça oyun hamurunu top haline getirip bir tepsiye koyun. Top haline getirdiğiniz bir hamuru elinizle bastırıp yassı hale getirin, bunun domates gibi bir sebze olduğunu hayal edin. Bir diğerini de solucan gibi yuvarlayıp uzun bir şerit elde edin, ki bu da sizin biberiniz olsun. Sonra bir bıçak yardımı ile bastırarak hamurdaki kesim çizgilerini görseldeki gibi belirginleştirin. Çocuğunuzla birlikte hamurdaki çizgi çukurlarınız üzerinden bıçak yahut makas yardımı ile giderek sebzelerinizi dilimleyin.

Aynı çalışmayı serbest oyun için kendiniz çizip boyadığınız sebze figürleri ile yine görseldeki gibi çizgiler üzerinden makas yardımı ile keserek de yapabilirsiniz.

Aslında makas ve bıçak gibi alet kullanımı gerektiren bir iş yapmalarını hedeflediğimiz bir çalışma olan kesme çalışması çocuğunuzun da yönlendirmesi ile bir evcilik oyunu kurgusuna dönüşebilir.

Dilimlediğiniz sebzeleri gerçek bir tavaya koyup aşçı mizansenleri ile pişirmeyi ve çocuğunuz restoranınıza gelen bir müşteriymiş gibi ona bir tabakta servis etmeyi deneyimleyebilirsiniz.

Küçük yaş grupları için basitleştirmek gerekirse tüm çizgilerin tek yönlü (görseldeki biber örneği gibi) olması işleri kolaylaştırır. Bu çalışmayı yaparken de toplanırken kullandığınız müziği dinlemeye devam edebilirsiniz.

 

🌱Yürüyüş-gözlem:
Açık havada yürüyüş ve gözlem yapabilirsiniz. Bu sırada evin havalandırılmasını sağlayabilirsiniz. Mümkünse orman yürüyüşü ya da yeşil bir alana yapılan bir gezinti ile birlikte doğal malzemeler toplamanızı istiyoruz. Bu gezintiye çıkarken yanınızda bir kavanoz ve bir doğa çantası götürerek çocuğunuza gün içinde yapacağınız doğal mandala ve serbest resim çalışmaları için bir kavanoz toprak örneği, mandala için ise doğal materyaller (kozalak, yaprak, kurumuş dallar, dökülmüş çiçekler vb.)  toplamasını söyleyerek ona eşlik edebilirsiniz.

 

🌱Ilık bir banyo:
Banyo öncesi çocuğunuzun biriken çamaşırlarından çorap, atlet gibi giysilerinden birkaç tanesini kendi rendelediği sabunla köpürttüğü suyun için yıkmasını destekleyebilirsiniz. Yıkadıklarını durulayıp boş bir kovaya koyduktan sonra ılık bir banyo keyfi ile kendi temizliğini yapmasında yönlendirici olabilirsiniz.

 

🌱Öğle yemeği:

Her gün her öğünde birlikte hazırlık sürecinde hareket edemeyebilirsiniz.  Bu sırada günün filmini izleyebilirler, ya da odalarında oyuncaklarıyla oynayarak zaman geçirebilirler.

Belki bazı günler siz yemek hazırlıkları içindeyken çocuğunuza bir çalışma sayfası, bir materyal çalışması, incelemesi için bir kitap, ya da bugüne kadar önerilen videolardan birini açıp kendi kendine kalması konusunda yönlendirici olabilirsiniz.

Her gün günün bir öğününde siz yemek hazırlığını çocuksuz yapabilir ve çocuğunuza düzenli olarak ev işlerine dair görev verebilirsiniz. Örneğin, kuruyan çamaşırları katlama, odasındaki dolap içlerinin düzeni ve kütüphanesindeki kitapların tozunu alması gibi.

 

🌱Video ya da film önerisi:

https://www.youtube.com/watch?v=CcoPdIpYuhc

 

🌱Sanat ya da elişi:
Yaprak baskısı.

Malzemeler:

Taze yaprak

Çekiç vb. bir alet

Peçete

Kağıt

Uygulama: Görseldeki gibi kağıt ve peçetenin arasına yaprağı yerleştirin. Çekiç gibi sert bir aletle yaprağın olduğu yerlere vurarak yaprağın baskısını çıkarabilirsiniz. Çıkardığınız baskıdaki yaprak damarları izleri için sence neye benziyor? vb. sorularla çocuğunuzun desene farklı bakış açılarıyla yaklaşımına destek olabilirsiniz.

                  

Çocuğunuzla topladığınız dallar, bitmiş kalemler veya kürdan gibi materyallerden bir çerçeve tasarlayıp yaptığınız baskıyı evinizin duvarlarında bu çerçevenin içinde sergileyebilirsiniz.

 

🌱Atıştırmalık:
Fıstık ezmesi:                                                                        
300 gr yer fıstığı

2 çorba kaşığı bal

1 çorba kaşığı Hindistan cevizi yağı

Yer fıstıklarını 150 derecelik fırında 8-10 dakika kavurun.  Fırından çıkardığınız kavrulmuş fıstıklar, bal ve hindistan cevizi yağını, mutfak robotunda 10 dakika karıştırın. Cam bir kavanoz içinde ikindi kahvaltınız için sunabilirsiniz. Ekmek üstüne sürüp afiyetle yiyebilirsiniz. Fıstığa alerjisi olanlar başka yemişleri yahut kuru meyveleri de kullanabilirler.

🌱Alet/El kullanımına yönelik bir çalışma/oyun:

Uygulama: evinizdeki bakliyat çeşitlerinden azar azar farklı kaselere koyun. Masada oyun hamurunuzdan daire, yassı bir zemin elde edip, bakliyatları dilediğiniz gibi dizerek çeşit çeşit mandalalar oluşturabilirsiniz.

 

🌱Akşam yemeği hazırlığı:
Yemek masasının hazırlanmasında çocuğunuzun aktif katılımı için tabak, kaşık, çatalların masaya götürmesini sağlayın. Sebzelerin sirkeli suda yıkanması, doğranması, çorbayı karıştırma, dilimlenmiş ekmekleri sepete yerleştirme, peçete katlama, masayı silme, fırın tepsisine malzemelerin yerleştirilmesi, kesme doğrama gibi işleri çocuğunuz yapsın. Yemek sonrası kirlileri makineye birlikte yerleştirin ya da tercihen birlikte yıkayın.

 

🌱Ailece oyun:
Bugün ailece bilmece oyunları oynamanızı öneriyoruz. Oturma odanızdaki nesnelerden birini aklınızda tutun. Bu nesnenin bazı fiziksel özelliklerini, olduğu yeri, etrafında neler olduğunu söyleyerek çocuğunuzun tahminde bulunmasını sağlayın.

Örneğin; orta sehpa. Bir dikdörtgen yüzeyi ve 4 tane onu tutan bacağı var. Halının üzerinde duruyor. İkili ve üçlü koltuğumuzun arasında kalıyor vb. açıklamalar size yardımcı olabilir. Süreçte çocuğunuz da nesne seçip kendi açıklamalarıyla size tahmin yaptırabilir.

Öncelikli seçtikleriniz çocuğunuz sık sık temas ettiği nesneler olsun. Oyunun sonlarına doğru nesneler de zorlaşsın. Aynı oyunu evin farklı odalarındaki eşyalar için de sürdürebilirsiniz.

 

🌱Serbest resim:
Oynadığınız oyunda seçtiğiniz nesnelerden ilhamla bir hikaye kurgulayabilir ve bu kurguyu resmedebilirsiniz.

🌱Uyku ritülleri:
Odayı havalandırma, uyku hazırlıkları, diş fırçalama, pijamaların giyilmesi, turunç, okaliptus ya da portakal yağı ile masaj yapabilirsiniz.

Tüm bu hazırlık süreçlerinde çocuğun kendi yapabildiği becerilerde onu destekleyebilirsiniz.

 

🌱Uyku için destek:
Günün sonunda o gün neler yaptığınızı konuşabilirsiniz. Sabah kalktık, sonra kahvaltı hazırladık vb. Belki sondan geriye doğru hatırlamayı da deneyebilirsiniz. En ile başlayan sorular sormak yerine, (bugün en çok sevdiğin şey ne oldu gibi) sadece güne bir geri bakış atıp süreci sonlandırın.

Alternatif olarak çocuktan geçirdiği güne dair kendi cümleleriyle aktarabileceği bir hikaye anlatmasını isteyebilirsiniz. Eğer çocuğun uyuduğu odada dışarıdan yansıyan ya da odanın içinde oluşan gölgeler varsa, gördüğü yansımalara dair bir öykü oluşturabilir, yahut onun oluşturması için öyküyü siz başlatabilir ve onun devam ettirebilmesi için cesaretlendirebilirsiniz. Belki serbest resimde kurguladığınız ve resmettiğiniz hikayenizi de anlatabilirsiniz.

Daha önce de önerdiğimiz gibi bir rüya defteri yapabilir ve her gün gördüğü rüyayı yazabilirsiniz.

🌱Günün öneri kitabı: