26 Mart ’20 Perşembe Öneri Program

🌱Kahvaltı:

Kahvaltı masasının hazırlanmasında çocuğunuzun aktif katılımı için örtü, tabak, kaşık, çatalların masaya götürmesini sağlayın. Varsa salatalığın soyulması, yumurtanın çırpılması gibi görevleri çocuğunuzun yapmasını sağlayın. Kahvaltı sonrası kirlileri makineye birlikte yerleştirin ya da tercihen birlikte yıkayın.

 

🌱Serbest oyun:

Sana bir masal sepeti getirdim. (İçinde taş, ağaç için dallar, örtü olan bir sepet getirin.) Bir varmış bir yokmuş. Evvel zaman içinde kalbur zaman içinde, (örtüyü masalsı sürece dahil ederek yere serin ve devam edin) ormanın içinde bir ağacın dibinde duran iki küçük taş varmış. (Masal sepetinin içinden dal ve taşları alarak örtüye koyuyoruz. Bu kısımda ağacı ve taşları anlatırken aynı zamanda koyuyoruz.) Bu taşlardan birinin şekli daireymiş (belki sizin taşınız oval ya da başka bir şekle benziyor olabilir) ama hep farklı şekiller olmayı hayal edermiş. Arkadaşına üçgen olma, dikdörtgen olma hayallerinden bahsedermiş. Bir gün ormanda gezintiye çıkmış. Karşılaştığı her taşa bir “Merhaba” der ve düşlerinden bahsedermiş. (Masalı anlatırken sepetin içerisinden taşlar alarak örtünün farklı kenarlarına koyabilirsiniz.) Karşılaştığı her taş birbirinden çok farklıymış. Ormanın içinde yürümeye ve düşlemeye devam etmiş. Yolda karşısına uyuyan 2 taş çıkmış bu taşlar birbirine çok yakınmış ve şekilleri çatıya benziyormuş. Aklına hep düşlediği şekillerden üçgen gelmiş heyecanlanmış ve tamamlamak için uyuyan 2 taşın yanına uzanmış. Hep hayal ettiği şekillerden birinin parçası olmuş. Bunu ormanda karşılaştığı tüm arkadaşlarına anlatmış ve hep birlikte şekiller oluşturmuşlar. Bazen ormanda ağaca çıkmak için merdiven, bazen nehrin karşısına geçmek için köprü, bazen yüzen bir kayık, bazen bir evin parçası, gibi çocukla beraber çocuktan gelenleri sürece katarak hayale ve hayali taşlarla oluşturmaya devam edin.  (Bundan sonraki çalışma saatimizde taşları bir araya getirerek şekiller oluşturacağız.)

Birlikte bu güzel ve yeniliklerle dolu günün ardından hepsi birbirlerine “Hoşça kal” diyerek evlerine dönmüşler.

Oyun sonrası odayı birlikte toparlayın.

Okulda toplanırken söylediğimiz müziğin ses kaydı Can Emre Öğretmen aranjesiyle ekte…

 

🌱Çalışma:
Taşlarla oyun yapımı.

Görseldeki gibi taşları bir araya getirerek beyaz kuru boya kalemi ile şekli çizin. Sonrasında taşları yan yana getirip çizgilerden bir yol veya şekil yapabilirsiniz. Öneri olarak bu şeklin son halinin fotoğrafını çekerek yahut çizerek, mümkünse çıktısını alarak bir albüm oluşturabilirsiniz. Bir başka gün, çektiğiniz fotoğraftaki şekli yapması için çocuğunuza fırsat verebilirsiniz.

 

Taş döşeme çalışması.

A4 büyüklüğünde bir kağıt üzerine sağdaki görseldeki gibi şekiller çizin. Maşa kullanarak taşları (Alternatif olarak cam boncuk da kullanabilirsiniz) çizginin üzerine sırayla yerleştirmeye çalışın. Bu çalışmayı bir örüntü şeklinde de yapabilirsiniz. Bir beyaz taş, bir siyah taş, bir cam boncuk, sonra tekrar beyaz taş vb.

 

Buzları kırıp taşları bulma oyunu.

Tepsi büyüklüğünde ve yaklaşık bir karış derinliğinde bir kabın içine taşlar koyun. Üzerine renkli su (gıda boyası kullanabilirsiniz) dökün ve buzluğa koyun. Bir süre taşlar donana kadar bekleyin. Belli aralıklarla çocuğunuzla birlikte buzluktaki kaba bakabilir ve donma sürecini gözlemleyebilirsiniz. Donduktan sonra kap buzluktan çıkarılır. Çocuğunuz çekiç kullanarak buzu kırabilir ve taşları buzun içinden çıkarabilir. Varsa bahçe, balkon, geniş bir muşamba örtü üzerinde ya da açık alanda yapmanızı tavsiye ederiz.

 

Batan yüzen deneyi.

Tepsi büyüklüğünde ve yaklaşık bir karış derinliğinde bir kabın içine taşlar, dallar, yapraklar ve ponponlar koyun. Daha sonra su ekleyerek yüzen ve batan cisimleri gözlemleyin. Taşlar neden derinde? Ponponlar/yapraklar/dallar neden su üzerinde? Gözlem yaparak sohbet edebilirsiniz. Sonrasında sudaki malzemeleri bir maşa yardımıyla ayrı kaplara ayırmasını sağlayabilirsiniz.

 

🌱Yürüyüş-gözlem:

Çıkmadan önce evden resim kağıtları, boya kalemleri ve küçük taşlar toplamak için torba alın. Açık havada yürüyüş ve gözlem yapın. Bu sırada evinizi havalandırın. Mümkünse orman gibi açık alanda yapılacak olan yürüyüşte bugün hava nasıl? (rüzgarlı, güneşli, yağmurlu vs.) sorusu üzerine sohbet edin. Bir kedi, bir karga ya da bir ağaç gözlemleyip üzerine konuşulabilir ve dilerseniz resmedebilirsiniz. Yürüyüş esnasında küçük ve büyük taşlar, yapraklar, dal parçaları bitkiler, çiçekler toplayabilirsiniz. Topladığınız malzemeleri kağıt üzerine yapıştırın. Malzemeden hareket ederek özgün şekiller oluşturabilir veya resmin bir parçası olarak kullanabilirsiniz. Ya da alternatif olarak topladığınız bu malzemelerle mandala yapabilirsiniz.

🌱Ilık bir banyo:
Banyo sırasında dışarıda topladığınız taşlar, yaprakları vb. eski bir diş fırçası ile yıkayabilirsiniz. Sakin ve yumuşak dokunuşlarla da çocuğunuzun yıkanmasına destek olabilirsiniz.

 

🌱Öğle yemeği:

Her gün her öğünde birlikte hazırlık sürecinde hareket edemeyebilirsiniz.  Bu sırada günün filmini izleyebilirler, ya da odalarında oyuncaklarıyla oynayarak zaman geçirebilirler.

Belki bazı günler siz yemek hazırlıkları içindeyken çocuğunuza bir çalışma sayfası, bir materyal çalışması, incelemesi için bir kitap, ya da bugüne kadar önerilen videolardan birini açıp kendi kendine kalması konusunda yönlendirici olabilirsiniz.

Her gün günün bir öğününde siz yemek hazırlığını çocuksuz yapabilir ve çocuğunuza düzenli olarak ev işlerine dair görev verebilirsiniz. Örneğin, kuruyan çamaşırları katlama, odasındaki dolap içlerinin düzeni ve kütüphanesindeki kitapların tozunu alması gibi.

 

🌱Video ya da film önerisi:

https://www.youtube.com/watch?v=xJ1KfDzuAmc

 

🌱Sanat ya da elişi:
Taş boyama.

Uygulama: Akrilik boya ya da taş boyası, boyama için fırça, su kabı, örtü hazırlayın.

Çalışma yapacağımız alanın hazırlığını çocuğunuzla birlikte yapabilirsiniz. Yürüyüş yaparken topladığınız, yıkayıp kuruttuğunuz taşları çocuğunuzla birlikte bir sepet ya da kaba koyun. Tüm bu hazırlıkları dilerseniz sakin bir müzik eşliğinde yapabilirsiniz. Gerekli olan diğer malzemeleri de boyama yapacağınız alana götürüp ön hazırlığınızı tamamladıktan sonra keyifle başlayabilirsiniz.

 

Taşlarla mumluk yapımı.

Taşları, yapıştırıcı kullanarak görseldeki gibi bir mumluk tasarımı yapabilirsiniz.

Öncesinde ya da sonrasında renkli kalemler kullanarak mumluğu boyayabilirsiniz. Mumluğu yatmadan önce ya da birlikte yaptığınız bir etkinlik esnasında yakarak özelleştirebilirsiniz.

🌱Atıştırmalık:
4 yemek kaşığı yulaf ezmesi, 2 adet kuru hurma, 2 adet kuru kayısı ve 10 adet çiğ fındığı robottan geçirip 1 yemek kaşığı süt koyun ve ceviz büyüklüğünde yuvarlayın. Ardından derin bir kaseye Hindistan cevizi koyarak topları kaseye batırın. Hindistan cevizine alternatif olarak ince çekilmiş fındık, fıstık, badem ve ceviz de kullanabilirsiniz.

 

🌱Alet/El kullanımına yönelik bir çalışma/oyun:

Her yaşta keyifle oynanan ve daha önce sizlere de gönderdiğimiz “Tik tak tok” isimli oyununu oynamanızı öneriyoruz. Bu oyun için üçer taşa ihtiyacınız olacak.  Öncesinde hazırlayarak ya da toplanan taşlardan boyayarak o anda da hazırlayabilirsiniz. Örneğin; üç taş siyah, üç taş beyaz vb. Görseldeki gibi bir çuval bezin, bir kumaş ya da bir kağıdın üzerine oyun çizgilerini çizin, taşları paylaşın ve artık oyun hazır. Nasıl oynanır? Her biriniz sırayla taşları karelere koyacaksınız. Bir çocuğunuz, bir siz. Taşlarınız bittikten sonra yine sırayla taşınızı boş kalan kareye kaydırabilirsiniz. Oyunun amacı üç taşın yan yana, yukarıdan aşağıya ya da çapraz olarak ard arda dizilmesini sağlamak. (Bu oyun 2 kişiliktir.)

 

🌱Akşam yemeği hazırlığı:
Yemek masasının hazırlanmasında çocuğunuzun aktif katılımı için tabak, kaşık, çatalların masaya götürmesini sağlayın. Sebzelerin sirkeli suda yıkanması, doğranması, çorbayı karıştırma, dilimlenmiş ekmekleri sepete yerleştirme, peçete katlama, masayı silme, fırın tepsisine malzemelerin yerleştirilmesi, kesme doğrama gibi işleri çocuğunuz yapsın. Yemek sonrası kirlileri makineye birlikte yerleştirin ya da tercihen birlikte yıkayın.  Öneri yemek, kabak köftesi.

 

🌱Ailece oyun:
Hazırlık için her birinize iki taş gelecek şekilde bir sepete taşlar koyun ve sepeti oyun oynayacağınız yere götürün. Bir taşı önceden cebinize koyun. Ailece çember şeklinde oturun. “Size bir oyun getirdim” diyerek cebinizden taşı çıkarın. Öncelikle taşa dokunarak taşın bir özelliğini söyleyin. Sıcak, soğuk, kaygan, köşeleri var gibi… Sonra taşı yanınızdakine verin. Herkes taşın bir özelliğini söylesin ve taşı yanındakine versin. Herkese iki kez sıra geldikten sonra taşları koyduğunuz sepeti ortaya getirin.

Sözleri aşağıdaki gibi olan taş şarkısını söylemeye başlayın.

(Bildiğiniz bir melodi üzerine bu sözleri söyleyebilirsiniz.)

 

İşte bir çakıl taşı öylece yerde durur

Al sen onu eline ne istersen o olur

Balık olur lal lal la

Bulut olur lal lal la

Ne olabilir başka

(diye sorun ve gelen benzetmeleri şarkıya dahil edin. Örneğin çocuğunuz çiçek, eşiniz gemi demiş olsun)

 

Çiçek olur lal lal la

Gemi olur lal lal la

Sanma ki değersizdir, tek başına ne olur?

Bir arkadaşı olsa birlikte müzik olur.

(Bu kısımda elinize ortada duran sepetten ikinci taşınızı alın ve diğer aile üyelerinden de ikişer taş almalarını isteyin.)

 

Taşları birbirine vurarak bir ritim tutun ve tuttuğunuz ritmi tekrar etmelerini isteyin.

Sonra ritim tutma görevini sırayla herkese verin ve birbirinizin tuttuğu ritimleri tekrar edin.

 

Bu kısımdan sonra toplanma şarkısı söyleyebilirsiniz.

 

🌱Serbest resim:
Bir taş hayali resmi yapın. Taşlarınızı bir şeyin parçası olarak da resmi tamamlamaya devam edebilirsiniz.

 

🌱Uyku ritülleri:
Odayı havalandırma, uyku hazırlıkları, diş fırçalama, pijamaların giyilmesi, turunç, okaliptus ya da portakal yağı ile masaj yapabilirsiniz.

Tüm bu hazırlık süreçlerinde çocuğun kendi yapabildiği becerilerde onu destekleyebilirsiniz.

 

🌱Uyku için destek:
Günün sonunda mutlaka o gün neler yaptığınızı konuşun. Sabah kalktık, sonra kahvaltı hazırladık, taşlarla oyun oynadık vb. Belki sondan geriye doğru hatırlamayı da deneyebilirsiniz. Sadece güne bir geri bakış atıp süreci sonlandırdıktan sonra minik bir taşın masalını düşleyin. Bir varmış bir yokmuş, denizin derinliklerinde bir taş varmış. Deniz her dalgalandığında taş hareket ediyor, kıyıya yaklaşıyormuş. Günler geceler geçmiş ve taş kıyıya ulaşmış. Bir sabah kıyıya bir çocuk gelmiş ve bu taşı eline almış … şeklinde bir giriş yaparak belki bugün yaptığınız şeylere benzer şeyleri içeren kısacık masalınızı anlatın. Masalınız mutlaka bir sonla bitsin ve yumuşak bir geçişle süreci uykuya taşıyın.

 

Daha önce de önerdiğimiz gibi bir rüya defteri yapabilir ve her gün gördüğü rüyayı yazabilirsiniz.

🌱Günün öneri kitabı: