27 Mart ’20 Cuma Öneri Program

🌱Günün Ritüeli: Neye Benziyor?

 

Amaç:

Ruhsal ve fiziksel bir ritim oluşturarak temel güven duygusunu desteklemek. Haftanın günlerinin ritmini gerçek ritmik deneyimler yoluyla somutlaştırmak.

 

Meb Okul Öncesi Eğitim Programı

Bilişsel Gelişim

Kazanım 1: Nesne/durum/olaya dikkatini verir.

 

Göstergeleri:

Dikkat edilmesi gereken nesne/durum/olaya odaklanır.

Dikkatini çeken nesne/durum/olayı ayrıntılarıyla açıklar.

 

Uygulama-içerik:

Etkinliğe başlamadan önce dosya ekinde var olan çizimden yola çıkarak, bu bağlamda bir sohbet anı yaratın. “Gördüğünüz şekil neye benziyor?, Neyi çağrıştırıyor? ya da “Neyin parçası olabilir?, Neye dönüşebilir?” gibi soruların etrafında ruhsal ve zihinsel bir araştırma ve hazırlık süreci geçirin. Daha sonra dilediğiniz boya malzemeleri ile bu şekli tamamlamak ve dönüştürmek için resim aşamasına geçebilirsiniz.

 

🌱Materyal Çalışması: Daire-Çember Çalışması

 

Amaç:

Düzenli çalışma alışkanlığı kazanma. Başı süreci ve sonu olan bir süreci takip ederek, dikkat ve konsantrasyonun geliştirilmesi, anlamlı ve gerçek yaşam deneyimleri üzerinden bilgiyi işleme sürecinin doğru yapılanması. Beynimizin en büyük bölümünü kaplayan baş parmağı ve el kullanımının işe koşularak bütüncül beyin çalıştırma anlarının yaratılması. Koku, ses, tat, ağırlık vb somut ve gerçek deneyimsel uyaranlarla duyuların geliştirilmesi. Öz saygı ve öz yeterliliğin yapabilir olduğunu görme üzerinden artması ve sonucunda öz saygının desteklenmesi. Yapabiliyorum duygusunun beslenerek ruhsal olarak yerleşme sürecinde olduğu dünyada anlamlı bir yer ediniyor olma duygusunun, pozitif benlik algısının güçlenmesi.

 

Meb Okul Öncesi Eğitim Programı

Kavramlar:

Geometri: Daire ve çember

 

Uygulama-içerik:

Daire ve çember hakkında sohbet edin. Belki evde daireler ve çemberler bulma oyunu oynayarak da başlayabilirsiniz. Bu girizgahın ardından bir kavanoz kapağı kullanıp kapağın kalıbını çıkararak kağıda bir çember şekli çizin. Bu çemberi daireye dönüştürmek için ne yapmanız gerektiğini konuşun. Ardından çemberin içini boyayarak daireye dönüştürün.

 

 

🌱Serbest Oyun: Orman Gezisi

 

Amaç:

Kendi kendine zaman geçirme yani kendimi idame etme becerisinin artması. Her şeyin her şeye dönüşmesi ve malzemelerin kullanım amaçları dışında onlarca yeni ve başka şeye dönüşmesi üzerinden yaratım ve üretme potansiyelinin artması. Denge ve lokomotor hareketlerin aktive edilmesi. Fantezi ve hayal gücünün tetiklenmesi. Oyun içinde pek çok rolün ve çatışma, haz, korku, neşe gibi onlarca duygu ve deneyimle psiko-sosyal gelişimin desteklenmesi.

 

Meb Okul Öncesi Eğitim Programı

Psiko-Motor Gelişim:

Kazanım 1: Yer değiştirme hareketleri yapar.

 

Göstergeleri:

Engelin üzerinden atlar.

Koşarak bir engelin üzerinden atlar.

 

Uygulama-içerik:

Yere bir örtü serin. Örtünün üzerinde evinizde var olan kumaş, kağıt, oyun malzemelerini kullanarak çiçekler, çalılıklar, örtünün altına yastık koyarak tümsekler oluşturabileceğiniz engebeli bir orman arazisi oluşturun. Tüm bu yaratım alanını kurarken dikey doğrultuda (sıralı parkur dizilim gibi) kurmaya özen gösterin. Oyun alanının sonuna ise, çocuğun hızlanarak çift ayak zıplayıp aşabileceği yine kumaş ya da küçük yastıklar ile oluşturabileceğiniz küçük bir gölet oluşturun. Engelin yüksekliğinin en fazla 20 cm olmasına ve genişliğinin çocuğun adım uzunluğunu geçmemesine dikkat edin. Göletin sonuna kurduğunuz oyun mizansenine uyumlu olarak (karnı acıkan bir ayı ise bir meyve bahçesi, karnı acıkan bir tavşan ise göletin diğer tarafına bir havuç tarlası vb. kurarak) oyun alanını tamamlayabilirsiniz. Kurmuş olduğunuz ‘’ormanda yiyecek arama’’ mizanseni doğrultusunda oyun ve yaratım alanını dilediğiniz gibi zenginleştirebilir, gölete vardığınızda ‘’Şimdi burayı nasıl aşabiliriz?” “Burnuma nefis kokular geliyor.’’ gibi ifadelerle oyunsu süreci destekleyebilirsiniz. Araştırma esnasında farklı yönlere, farklı şekillerde “hızlı, yavaş, öne, arkaya, sağa, sola, parmak ucunda, topukta, geri geri, yan yan” gibi ifadeler ile hareket farklılıklarına dikkat çekin. Etkinlik sırasında “yükseklik”, “mesafe” gibi nitelendirmeleri belirlemede çocuk özelinde yapabildiklerini dikkate alın. Koşarak bir engel üzerinden atlamada (gölet) çocuğun çift ayak öne atlaması, kollarından kuvvet alarak çift ayak sıçraması ve çift ayak yere konması beklenmektedir.

 

 

🌱Sanat ya da El İşi: Kolaj Çalışması

 

Amaç:

El becerilerini geliştirmek. Malzemelerin farklı amaçlarla ve farklı sonuçlara dönüşecek şekilde kullanılmasıyla yaratıcılığı ve üretimi tetiklemek. Dingin, konsantre olmuş, sakin bir deneyim üzerinden ruhsal bir sağaltım yaşamak.

 

Meb Okul Öncesi Eğitim Programı

Psiko-Motor Gelişim:

Kazanım 4: Küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapar.

 

Göstergeleri:

Değişik malzemeler kullanarak resim yapar.

Nesneleri yeni şekiller oluşturacak biçimde bir araya getirir.

Malzemeleri keser.

Malzemeleri yapıştırır.

 

 

Uygulama-içerik:

Malzemeler:

1 adet a4 kağıdı (mümkünse daha büyük bir resim kağıdı da tercih edebilirsiniz)

– Makas

– Yapıştırıcı

– Evde farklı dokuda var olan kağıt atıklar (tuvalet kağıdı rulosu, havlu kağıt parçası, alışveriş fişi, kullanılmış fırın kağıdı, gazete vb.)

Çalışmanın yaratıcı ve meditatif etkisini yaşamak için sakin bir yaratım ortamı hazırlayın. Başlangıçta kullanılacak malzemelere tek tek dokunarak dokusu, kokusu, daha önceki kullanım amacı hakkında sohbet edin. Bu süreyi dilediğiniz kadar uzatabilirsiniz. Daha sonrasında ise malzemenin getirdiği hikaye için, bu yeni bir yaratım kanalı ile ifade aşamasında yönergesiz kalmaya dikkat edin. Çocuğunuz bu aşamada malzemeleri dilediği gibi keserek, boyayarak, yapıştırarak, yırtarak kullansın. Ortaya çıkan ürün için ne yaptın? vb. sormayın ki hisler ve duyular dünyasından bilişsel dünyanın tanım ve ifadelerine geçmeden bu anların doyumunu yaşasın.

Dilerseniz bu çalışmayı geçtiğimiz haftalarda önerdiğimiz ve yazdığımız tasarım tepsisi gibi, daimi bir yatarım alanı olarak evinizde koruyabilir, kullanılan malzemeleri zaman zaman yenileri ile değiştirerek, boya, dal, yaprak gibi malzemeler de ekleyerek çalışmayı canlandırabilirsiniz.

 

 

 

🌱Ailece Oyun: Afrika Dansı

 

Amaç:

Çocukların en çok ihtiyaç duydukları dönem olan okul öncesi dönemde, her akşam ritmik olması sayesinde sinir duyu sistemlerine ve sonucunda anılarına yerleşecek keyifli aile anları yaşamak.

 

Meb Okul Öncesi Eğitim Programı

Psiko-Motor Gelişim:

Kazanım 4: Küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapar.

 

Göstergeleri:

Nesneleri ipe vb. dizer.

 

Uygulama-içerik:

Malzemeler: Yüksük makarna, kalem makarna, küçük kesilmiş portakal kabukları, ip ve iğne.

Birlikte Afrika dansı yapacağınızı ve bu yüzden kostümler hazırlamanız gerektiğini söyleyin. Yere bir sofra örtüsü serin ve küçük kaselere yukarıdaki malzemeleri ayrı ayrı koyun. Örtünün başına tüm aile üyeleri geçin. Bu çalışmada özelliklede babaların iğne ve iplik kullanımını görmeleri model almaları açısından çok kıymetli. İpliğin bir ucuna küçük makarna bağlayın. Bu küçük makarna sayesinde ipliğe geçirdiğiniz diğer makarnalar ipin ucundan düşmemiş olacak. Makarna kolyelerinizi bitirdikten sonra boynunuza asın. Ortamı malzemeleri birlikte tek tek yerlerine taşıyıp müzik açın ve dilediğinizce dans edin.

Belki Afrika dansı için ekteki videoya bir göz atabilirsiniz.